Správne vykonávanie Kegelových cvikov napomáha k posilneniu panvového dna

Každý z nás sa venuje svojmu zdraviu podľa schopností a možností. Niekto má pohyb proste v sebe už od malička a nevynechá žiadnu príležitosť si zabehať, sadnúť na bicykel, zaplávať si a iný zase športuje sporadicky a iný zase začne venovať pozornosť svojmu telu vtedy až keď ho životná situácia doslova prinúti.

Medzi tie situácie patria najmä nespokojnosť s vlastným telom, s vlastnými proporciami, a taktiež momentálny zdravotný stav, ktorý nám signalizuje, že niečo nie je v poriadku. Najčastejšie sa teda ľudia prebudia pri nadváhe, alebo napríklad pri konkrétnych diagnózach ako je aj únik moču – inkontinencia.

Únik moču trápi najviac ženské pokolenie

Ako ale môže pomôcť športovanie v takomto prípade? Na to aby ste pochopili v čom spočíva podstata si najskôr musíme povedať niečo o samotnom úniku moču. Únik moču, inak povedané, samovoľný únik moču je multifaktoriálny. Teda závisí od mnohých príčin akými sú nadmerná fyzická a psychická záťaž, cukrovka, zväčšenie prostaty, rôzne infekcie, nádorové a neurologické ochorenia, vek, pohlavie, a pod.

By ste sa čudovali, ale zapríčiniť samovoľný, čiže nekontrolovateľný únik moču môže aj tehotenstvo a pôrod. Totiž, v tele budúcej mamičky dochádza aj k zmenám telesných proporcií viditeľných a aj tých neviditeľných. Tie viditeľné, keď sú zrejmé, tak sa im venovať nebudeme. Ale to, čo voľným okom nevidíme, je okrem iného aj napínanie panvového svalstva, čiže svalstva okolo zväčšujúceho sa plodu. A keďže pri pôrode dochádza k jeho prudkému uvoľneniu, toto svalstvo zostane zrazu ochabnuté.

Priblížme si v čom spočíva najväčší problém

Panvové svalstvo má okrem iného za úlohu aj regulovanie vyprázdňovania, čiže močenia a stolice. Ak je teda príliš uvoľnené ako napríklad po pôrode, ťažko má žena kontrolu nad vyprázdňovaním, čo spôsobuje nepríjemné situácie nielen v spoločnosti, ale aj v domácnosti. Táto skutočnosť podnietila lekárov vymyslieť niečo, aby sa panvové svalstvo dostalo čo najrýchlejšie do pôvodného stavu, vlastne pod kontrolu.

Azda najpopulárnejšia a najjednoduchšia metóda na ktorej môžete samé participovať, je vykonávanie súboru presne cielených pohybov označovaných ako Kegelove cviky pre ženy. Nejde pritom o nič špeciálne. Podstata spočíva vo vedomom sťahovaní a uvoľňovaní panvových svalov v oblasti pošvy, konečníka a močovej trubice, čím sa posilňujú a nadobúdajú pôvodný tvar a funkčnosť.

Aj mužov trápia chúlostivé problémy

Pochopiteľne, tehotenstvo a pôrod sme uviedli len ako názorný príklad, pretože k samovoľnému úniku moču dochádza veľmi často aj pri spomenutých diagnózach a taktiež pri závažných úrazoch, kedy je sú poranené orgány v dutine brušnej, alebo pri poranení miechy, čo už je naozaj závažný stav. Čiže Kegelove cvičenia môžu vykonávať nielen ženy, ale aj muži a to v súvislosti s príslušnou diagnózou.

Medzi také patrí oslabenie panvového dna v dôsledku sedavého zamestnania, inkontinencie zapríčinenej zväčšením prostaty, ochoreniu chrbtice, problémov v intímnej oblasti, a pod. A čo sa týka vekovej hranici, tam tiež neexistuje nejaké ohraničenia. Kegelove cviky sú proste určené ale pre každého, komu by mohli pomôcť. O tom, že je to tak, svedčí aj fakt, že Kegelove cviky cvičia preventívne v hojnom počte aj návštevníci fitnescentier, napr. pri cvičení s fit loptou.

Kegelove cvičenia pod lupou

Poďme sa teraz pozrieť konkrétne na to ako Kegelove cviky vyzerajú v praxi. Naozaj nejde o nič výnimočné, zvládne po troške tréningu každý jedinec. Takže Kegelove cviky sú v súhrne zamerané na spevnenie svalov panvového dna v oblasti pošvy, močovej trubice a konečníka. Ich podstata spočíva v rytmickom sťahovaní, doslova zatínaní svalov v tejto oblasti. Časová vzdialenosť medzi napnutím svalov a ich uvoľnením sa stanovuje na desať sekúnd.

Z odborného pohľadu ide o vedomé ovládanie PC svalu – pubococygeálneho svalu. Inak sa toto svalstvo nazýva lonovo-kostrčové svalstvo. Aby ovládanie tohto svalstva bolo účinné, nemal by byť močový mechúr plný a ani by sa namalo vykonávať cvičenie počas močenia. A pochopiteľne, radšej cvičiť preventívne ako zachraňovať situáciu. Preto aj napríklad sa Kegelove cviky odporúčajú vykonávať ženám už počas tehotenstva.

Správna technika vám zaručí uspokojivý výsledok

Základom úspešnosti je správna technika. Takže ako na to. Posaďte sa alebo stojte mierne rozkročení. Začnite sťahovať panvové svalstvo ako keby ste chceli močiť. Snažte sa v tomto stave vydržať aspoň tých desať sekúnd. Následne svalstvo uvoľnite na rovnakú dobu a všetko znovu zopakujte. Spočiatku pravdaže vám bude robiť problém zadržať svalstvo na určenú dobu ale pravidelným skúšaním sa k tomuto limitu isto dopracujete.

Cvičiť je vhodné niekoľkokrát denne, optimálne trikrát. Ráno, na obed a večer. Pokročilejší cvičenci dokážu vykonávať Kegelove cviky nielen v sede a stoji. Napríklad v polohe na chrbte, na boku, v rôznych pozíciách na fitlopte.

Na záver vám dlhujeme ešte objasnenie, prečo sa tieto cviky nazývajú Kegelovými. Zaviedol ich totiž americký gynekológ Arnold Kegel v snahe pomôcť tehotným ženám pri ich komplikácii s močením. Neskôr sa ujali aj u mužov. Dnes sú zavedené ako súčasť mnohých fyzioterapeutických ale aj bežných rekreačných cvičení.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.